Wednesday, January 24, 2007

...بتموت جوايا اشياء


عندما تشعر ان في داخلك اشياء ميته .. و كان جوفك تحول الي مقبره جماعيه..نعم مقبره تدفن فيها احلام و اماني و مشاعر كانت جميله كانت تبتسم لا تدري انها كما وليدت في داخلي ستموت بلا ذنب داخلي ايضا ..نعم ..داخلي اشياء اصبحت ميته ... لاكن من الحين الي الاخر استيقظ علي كابوس مؤلم ..كابوس يذكرك بمن قتلك.. ..و لا اريد ان اتذكر و لا اريد ان تعود تلك الذكريات و لاكن كاءن الكوبيس اشتركت مع قاتلك الا تجعل نفسي تسريح في مرقدها الاخير داخل نفسي و الله انها تهاجمني في يقظتي ايضا نعم عندما تاتي لك الكوبيس في اليقظه ليس لي من الامر شيء الا ان اعدوا واعدوا في طريق لااعرف نهايته كانك تهرب من كائن خيالي او اسطوري يعلم الله وحده اذا امسك بك ماذا سيكون مصيرك و الله ان تلك الذكريات ..نعم هي ذكريات منتكره في شكل كوابيس لتزيد علي قسوتها ..قسوه جديده.. و لاكن تعبت من العدوا ..تعبت من الهروب...هل..هل سياتي اليوم الذي فيه استريح ..و تتركني ذكرياتي او كوابيسي في حالي .. و ابقي انا . و من مات في داخلي ...بعيدا عن قسوه تلك الذكريات..اتمني ذالك اتمني دالك من كل قلبي من قلبي الغريب.

9 comments:

basma saghir said...

كلنا مرينا بالمرحلة دي صدقني او بنمر بيها حاليا..مش هتفرق كتير المهم اننا عيشناها قبل كدة

السوداوية الي في كلامك بتدل على ان الحكاية مش حكاية احلام او ذكريات

الخبر الكويس بقى الي انا جاية اقوله انها هتنتهي
مش انتهت احزان من قبلها؟؟

سلامي ليك

يا قلبي يا غريب said...

بيسوو
يعلم الله انها ليست مرحله ..و لا يوجد انسان سوي يسجن نفسه في احزان قديمه و لاكن هي دكريات من الماضي تبعث الالم في نفسي من جديد و لاكن اسال الله ان تمحي من داكرتي..و الله المستعان.

الدمعه said...

يا استاذي الفاضل لماذا تتذكر كل هذة الذكريات المرة انني اريد منك ان تعيش حياة جديدة مع من تحب وتبتسم للحياة وبأذن الله ربنا هيعوضك خيراً ولا تقول انها كوابيس انها حقيقه ولكن مرت فيجب عليك الا تتذكرها لانها مرت
ادعو الله لك بالتوفيق ولا تحزن
واطلب منك ان تعيش حياة سعيدة مليئه بالامل والحب والعطاء ولا تنظر لماضي قد فات

أخف دم said...

يا عم الحياة كلها كده .. يوم حلو ويوم وحش .. بس احنا مشكلتنا اانا دايما بنفتكر الوحش وسايبين آلاف الأيام الحلوة ..جايز عشان احنا متعودين على نعم ربنا ومش محرومين منها..
ربنا يوهبنا من فضله ويصبرنا على ابتلائه.
والدنيا حلوة يا عم.

سيف من خشب said...

انظر امامك ولا تنظر خلفك امضى فى طريقك كالرمح وحاول الا يعطلك شىء وابحث عن >اتك ولا تاخ> منك تلك المرحه كثيرا من عمرك اخوك سيف من خشب

سهر الليالى said...

قلبى اتوجع من كلامك
وفكرتنى بجرحى

حاسة بيك قوى

وربنا معانا احنا الإتنين

Unknown said...

موجعة حد التمزق استاذ

Unknown said...

موجعة حد التمزق استاذ

Unknown said...

شركة تنظيف مجالس بالدمام
شركة تنظيف موكيت بالدمام
شركة تنظيف سجاد بالدمام
شركة عزل اسطح بالدمام

شركة الصفرات لتنظيف المنازل