Friday, January 26, 2007

.......ليست شكوي


ليست شكوي انما هي رساله ..نعم رساله احملها لكي علي ان تعطيها الي نفسك..........تفهمين كلامي و لا احد سيفهم كلامي غيرك .. و اقسم بالله ما اقوله هوصحيح و صدق اريد ان اتحدث اليكي و ما وجدت اقرب منك اليكي لانك تعرفيها...و انتي تعرفين ان تكلمت سيقال مجنون ..ليكن اكون امام الناس عاقلا و بيني و بين نفسي ..الله اعلم..كنت اريد ان احب كما احب الناس ..كما احب الغني و الفقير كما احب البار و الفاجر كما احب الكبير و الصغير ..كنت اريد احب كما احب الناس لا اختلف عنهم و لاكن وجدت داخلي حب و اصبح هذا الحب في قلبي حب مشوه لا هو ميت و لا هو حي..انتي تعرفين ..كيف تذوقت حبك كيف شعرت بحبك..و اليكي مشاهد من احساسي بحبك انقليها الي نفسك فانت تعرفين ما اقصد و الي الله المشتكي..انقليها و قولي لها اني احببتك ....بعد فتره من الغرق و كادت نفسي تموت و استسلمت للموت ووجدت نفسي جسدي يصعد الي سطح الماء الي الحياه و اخذت اول نفس للهواء و ملاءت صدري بهواء كنت اظن انه لن يدخل صدري كنت انتي هدا الهواء كنتي ..هل تعرفين شعور انسان ينتظرليل طويل باااارد بل قاسي البروده يتنظر النور ..نور الصباح و اشراقه الشمس بعد ان ظن انه سيموت في ليله الطويل و لاكن شاء الله ان يري النور و يلمس شعاع الشمس الدافيء جسده..نعم كنتي هذا بالنسبه لي ..بالله عليكي عرفي نفسك اني لم اكرهك و لن اكرهك و كيف اكرهك اكره الدنيا اكره الحياه..و لاكن هي الحسره حسره فراق ..فراق اعز ما تحب فراق و لاكن يختلف عن فراق الموت انه اشد الم لانه تبقي روح و جسد من تحب معك علي ارض يعني مما يعاني منه البشر...فاهمه ..بالله عليكي انقلي الي نفسك احساسي بيكي و قولي لها ما سالت عن شكل اول انفاسي بعد الغرق ما سالت عن شكل اول شعاع نور بعد الظلام .ما سالت عن شكل دفيء حراره الشمس بعد بروده سنين عمري..افهمي و انقلي..بالله عليكي ان ردت عليكي انقلي لي ردها بالله عليك ..انتي تعرفين..ممكن ان اقتل قلبي مره اخري بيدي و لاكن استطيع ان اقتل بداخل احساس الخوف عليكي لا انكر..ايوه بدي اطمن عليكي..ما اريد حبك ما اريد احبك ..اريد ان اطمن عليكي ضاقت نفسي بالكلام .... و الي الله المشتكي...و اقول كما قال سيدنا يعقوب في مصيبته......َصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ .

11 comments:

basma saghir said...

مش عارفة ليه معظم كتاباتك في طابع حزين لا يمكن ان تخطئع العين

هل هو جرح؟؟ ولا تشائم؟؟ ولا من الي بتشوفع عينيك؟؟
عموما اي كان السبب فهو بيطلع احلى مافيك بس بطريقة سوداوية
سلامي ليك وحاول تبص للحياة بنظرة اكثر اشراقا

الدمعه said...

ايه الكلام الجميل دة بجد كنت محتاجه اشوف اخر بوست ليك بس حقيقي جميل اوي جزاك الله خيراً

يا قلبي يا غريب said...

و الله هو واقع اعيشه و لايعلمه الا الله و لاكن انا كانت دنيتي و حياه و عمري مع من تركني بعد ان زرع داخلي ما يرفض الحياه بدوني .فانا اكتب ما كنت ابغي اقوله و الله المستعان

Unknown said...

رائعه بجد
وطالما انت نويت تصبر وتستعين بربنا, يبقي ماتقلقش هتتحل قريب ان شاء الله (:

سيف من خشب said...

اسف صديقى ولكن الاسلوب ركيك جدا حسن من اسلوبك والمستقبل امامك ان شاء الله كبير
اخووووووك

يا قلبي يا غريب said...

سيف من خشب
ليس اسلوب انما هي كلمات في قلبي كنت اريد ان اقولها ليست لك او لغيرك انما لانسانه الله اعلم انها تقرء كلامي او لا ..انا اخرج عما في صدري لا اتقيد باسلوب او طريقه انما اكتب ما يمليه علي صدري..و شكرا للزياره

اروي الطويل said...

ايه التشاؤم ده دا الدنيا خضرااوى
وكل حاجه تمام

Reema said...

انت بتكتب حلو برغم طابع الحزن في الكلام
تحياتي لك

دينا فهمي said...

كلامك مؤلم جدا
قل لنفسك دائما
يومنا القادم أحلى

مسلم said...

يا قلبي يا غريب

بصراحه كلامك محزن

أنا كنت مكانك في يوم من الأيام

بجد

و قلت و كتبت كلام زي كلامك

بجد

كلام

لكن

أنا عايز أقولك حاجات

مش هينفع هنا عشان كتير

بس هكتبها في بوست كامل عنك

تابع مدونتي عشان خاطري

هكتب بوست إسمه علي إسمك

يا قلب
.....يا غريب

مسـتنـية الفـرج said...

كلماتك اكثر من رائعه
احساسك بليغ للغاية
صياغتك رقيقه جدا
خصوصا انها عفويه وتلقائيه
ولكن ثق ان من تركك لايستحق البكاء عليه وانما لتبكى علي نفسك لوهم عشت فيه بعض الوقت